Arviointi
Suomen kieli ja kirjallisuus on sekä tieto-, taito- että taideaine. Tunneilla tehdään suullisesti ja kirjallisesti erilaisia tuntitehtäviä ja myös harjoitellaan ja syvennetään laaja-alaisia opiskelutaitoja. Suomen kieli ja kirjallisuus syventää oppilaan omaa kielellistä identiteettiä ja tukee ja vahvistaa ajattelun, lukemisen, vuorovaikutuksen ja kirjoittamisen taitoja.
Tärkeimmät harjoiteltavat taidot ovat lukutaito, kirjoitustaito, puhe- ja vuorovaikutustaidot sekä kielitaito ja kulttuurintuntemus.
Suomen kielessä ja kirjallisuudessa arvioidaan eri osataitoja seuraavasti:
Lukutaito:
– Lukuvuoden aikana luettavat kirjat ja niistä tehtävät erilaiset suulliset ja kirjalliset työt
– Luetuista teksteistä (esimerkiksi kaunokirjallisuudesta, erilaisista mediateksteistä, videoista ja artikkeleista) keskusteleminen ja kirjoittaminen
– Erilaisten tekstien piirteiden ja vaikuttamiskeinojen tunnistaminen
– Lukukokemusten esitteleminen, eritteleminen ja analysoiminen.
Kirjoitustaito:
– Oman tekstin suunnitteleminen
– Erilaisten tekstilajien tuottaminen ohjatusti
– Oman tekstin muokkaaminen palautteen mukaan.
Puhe- ja vuorovaikutustaidot
– Oman mielipiteen esittäminen parille, ryhmälle tai koko luokalle
– Oman ryhmän työskentelyyn osallistuminen
– Luokan yhteiseen keskusteluun osallistuminen esimerkiksi aktiivisesti kuuntelemalla
– Tehtyjen töiden suullinen esittely
– Puhe-esitysten, tietoiskujen ja alustusten pitäminen.
Kielitaito ja kulttuurin tuntemus
– Yleiskielen ja puhekielen piirteiden tunnistaminen
– Yleiskielen ja puhekielen käyttö niille kuuluvissa viestintätilanteissa
– Omien tekstien ja töiden kieliasu
– Erityisesti yhdeksännellä luokalla suomen kielen kehitykseen ja ominaispiirteisiin tutustuminen
– Erityisesti yhdeksännellä luokalla suomalaiseen kirjallisuushistoriaan tutustuminen
– Kielioppikokeet
– Kielenhuoltokokeet.
Osa töistä on numeroarvosanoilla (4 -10) arvosteltavia, isompia töitä.
Arvosteluasteikko voi pienemmissä tuntitehtävissä olla myös välttävä - erinomainen tai suorittamatta - suoritettu.
Osa töistä on kirjallisia tuntitehtäviä ja osa tuntitilanteessa tehtäviä keskustelutehtäviä.
Oppilas saa ohjaavaa palautetta tunnin aikana, kirjallisesti tekemässään työssä ja kirjallisesti Wilmassa tuntimerkintöjen tai koearvosanojen yhteydessä.