Arviointi
Matematiikan opetus ja arviointi rakentuvat keskeisten tietojen ja taitojen kehittämiseen.
1. Käsitteet
Oppilas tuntee tarvittavat käsitteet, osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä ja osaa vertailla käsitteiden välisiä yhteyksiä ja eroja.
2. Menetelmät
Oppilas osaa rutiinimenetelmät ja pystyy käyttämään niitä tutuissa tilanteissa.
3. Ongelmanratkaisu
Oppilas osaa ratkaista matemaattisia ongelmia käyttäen tilanteeseen sopivaa menetelmää sekä vertailla eri menetelmien etuja ja rajoituksia.
4. Perusteleminen ja pohdinta
Oppilas osaa esittää ratkaisunsa vaiheet kirjallisesti käyttäen matematiikan eri esitystapoja tilanteeseen soveltaen. Oppilas osaa suullisesti selittää ja selventää ratkaisumenetelmänsä. Oppilas osaa keskusteluissa seurata muiden matemaattisia ajatuksia.
Oppilas osaa tehdä matemaattisia johtopäätöksiä, perustella ja argumentoida.
ARVIOINTI
Arviointi muodostuu seuraavista osa-alueista, joilla oppilas voi osoittaa osaamisensa:
tuntityöskentely
kotitehtävät
vihkotyöskentely
erilaisten välineiden ja ohjelmien hyödyntäminen
testit
kokeet
erilaiset projektityöt
valtakunnallinen koe 9-luokalla
erilaiset vapaaehtoiset kilpailut
Lukuvuosittain käydään arviointikeskusteluja ja tehdään itsearviointeja.
Päättöarvosanaan arvioidaan 9. luokan osaamisen taso.
Keskeisimmät sisällöt eri vuosiluokilla:
7-luokka
Matemaattiset merkinnät ja oikeinkirjoitus matematiikassa
Peruslaskutoimitukset kokonais-, murto- ja desimaaliluvuilla
Geometrian peruskäsitteet ja geometrinen piirtäminen
Luvut
Muuttuja laskuissa
Yhtälön ratkaisemisen perusteet
Ohjelmoinnin alkeita
8-luokka
Potenssilaskenta
Polynomilaskenta
Yhtälö
Tasogeometria ja Pythagoraan lause
Vastauksen ilmoitustarkkuus
Prosenttilaskenta
(Funktiolaskenta)
Ohjelmointia
9-luokka
Funktiot
Yhtälöpari
Trigonometria ja avaruusgeometria
Todennäköisyys
Tilastot
Kertausta
Talous- ja verotusprojekti yhdessä yhteiskuntaopin ja opon kanssa (MOK)
Ohjelmointia