Arviointi

 

Kotitalouden arviointi on monimuotoista ja kohdistuu oppilaan kykyyn toimia eri tilanteissa ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kotitalouden taitojen kehittymiseen.

Käytännön toimintataidot:

  • Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

  • Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa

  • Luovuus ja estetiikka 

  • Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

  • Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

  • Turvallisuus, hygienia ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot:

  • Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

  • Työskentely yksin ja ryhmässä

  • Tehtävistä ja ajankäytöstä sopiminen ryhmässä

Tiedonhallintataidot:

  • Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

  • Kotitalousalan käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa

  • Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

  • Omaa hyvinvointia edistävät valinnat

  • Luotettavan tiedon hankinta ja käyttö

Kotitalouden arvioitavat tehtävät voivat olla:

  • Ruoanvalmistustehtäviä

  • Leivontatehtäviä

  • Siivoustehtäviä

  • Vaatehuoltotehtäviä

  • Lajitteluun ja kierrätykseen liittyviä tehtäviä

  • Kirjallisia tehtäviä

  • Videointitehtäviä

  • Käytännön kotitehtäviä

  • Itsearvointitehtäviä

  • Oppimispäiväkirjamerkintöjä

  • Teoriakokeita

  • Käytännön kokeita

  • Pienimuotoisia projekteja tai esitelmiä yksin, pareittain tai ryhmässä

Osa töistä on numeroarvosanoilla (4 -10) arvosteltavia, isompia töitä tai kokeita. 

Arvosteluasteikko voi pienemmissä tuntitehtävissä olla myös välttävä - erinomainen tai suorittamatta - suoritettu. Myös nämä työt otetaan huomioon lukuvuositodistusten arvosanassa. 

Iso osa näytöistä muodostuu jatkuvana näyttönä käytännön tuntitehtävinä (ruoanvalmistus, leivonta, siivous, vaatehuolto ja kierrätys) ja osa on kirjallisia tuntitehtäviä. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja arvioidaan jatkuvana tuntityön seurantana.

Oppilas saa palautetta taidoistaan, osaamisestaan ja edistymisestään myös tuntitilanteessa suullisesti. Isompien töiden ja projektien tekeminen on aina ohjattua ja aikataulut ovat etukäteen tiedossa.