Arviointi

 

Käsityön arviointi painottuu valmiin tuotteen sijasta prosessin arviointiin. Jatkuva näyttö dokumentoidaan ryhmän classroom-kansioon. Tästä linkistä löytyvät yhteisen käsityön oppilaille esitettävät arviointiperusteet.

Classroomin tarkoituksena on tehdä valmistusprosessi paitsi dokumentoiduksi myös näkyväksi vanhemmille.

7. lk käsityössä yhteisenä työnä on ollut (KU+TN+TS) vahvistin. Siinä oppilas toteuttaa kuvaamataiteessa kuvan vahvistimen etuseinään, tekstiiltyössä se siirretään kankaalle ja teknisessä työssä liitetään itse tehtyyn vahvistimeen.

Olemme myös tehneet 7. lk hupparin, jonka välivaiheet dokumentoidaan classroomiin. Hupparit arvioidaan lomakkeella, joka sisältää itsearviointia, vertaisarviointia ja opettajan palautteen. 

Teknisessä työssä käydään valmistusprosessin vaiheet kertaava arviointikeskustelu.Tällä tavalla arvoidaan esimerkiksi oman suunnitelman mukaan valmistettu metallityö.

Valinnaiskurssien arvioinnista ja sisällöistä voi lukea tarkemmin tekstiilityön arviointiesityksestä. Se löytyy täältä.

Samat periaatteet pätevät myös teknisen työn valinnaiskursseihin.